En ny rapport fra Rigsrevisionen har undersøgt politiets brug af fotovogne til hastighedskontrol i perioden 2022-2023. Mens rapporten rejser kritik af flere politikredses planlægning og opfølgning på fartkontroller, står Syd- og Sønderjyllands Politi uden for kritikken. Ifølge politiinspektør Gert Bisgaard udnytter kredsen deres fotovogne effektivt og arbejder systematisk med data for at målrette indsatsen.
Syd- og Sønderjyllands Politi benytter fotovogne i mere end 9.000 timer årligt og samarbejder tæt med kommunerne for at målrette indsatsen mod fartsyndere. Det fremgår af en pressemeddelelse fra politikredsen efter offentliggørelsen af Rigsrevisionens undersøgelse.
– På de punkter bliver vi her i politikredsen ikke kritiseret. Vi baserer konsekvent vores indsats på data, og vi har en fast procedure for at følge op på vores mål. I forhold til potentialet udnytter vi vores fotovogne meget effektivt. Her i politikredsen ligger vi over de 1.000 timers kontrol pr. fotovogn om året, som er målet i mange politikredse. Så vores fotovogne er samlet ude og måle fart i flere end 9.000 timer årligt, siger Gert Bisgaard.
Samarbejde med kommuner øger indsatsen
En væsentlig del af politikredsens strategi er et samarbejde med de otte kommuner i politikredsen, hvor data om hastighed, ulykker og trafikdrab danner grundlag for valg af fokusstrækninger. Formålet er at sænke farten og forebygge ulykker.
– Med baggrund i analyser af hastigheder, ulykker og trafikdrab udvælger vi sammen med kommunerne de fokusstrækninger, hvor vi vil være ekstra synlige. Målet er at få hastigheden sat ned, og at vi dermed forebygger ulykker, forklarer Gert Bisgaard.
Rigsrevisionens rapport nævner, at der findes hastighedsbelastede strækninger i Danmark, hvor der ikke bliver opsat fotovogne, selvom de har højere fartproblemer end andre kontrollerede steder. I Syd- og Sønderjyllands Politikreds findes der 58 sådanne strækninger, men Gert Bisgaard understreger, at det ikke betyder, at der ikke sker kontrol.
– Vi kontrollerer i hele Syd- og Sønderjylland, så vi er til stede i alle otte kommuner. I forhold til de 58 strækninger uden fotovogne, så er det ikke ensbetydende med, at der ikke er en politiindsats på alle strækninger. Vi kan eksempelvis være til stede med lasermålinger eller andre former for indsatser, da Rigsrevisionen udelukkende har set på brug af fotovogne, forklarer han.
Man kan selv bede om fartkontrol
Ud over de planlagte hastighedskontroller har borgerne mulighed for at anmode om en færdselskontrol via ordningen “Bestil en færdselskontrol”. Her kan folk bede politiet om at rykke ud med en fotovogn til strækninger, hvor de oplever utryghed på grund af høj fart.
– En del af disse strækninger er steder, som vi kommer til på baggrund af ordningen ‘Bestil en færdselskontrol’, hvor borgere kan skrive og bede os om at komme ud med fotovognen. Det er ikke altid, at disse strækninger er de mest belastede strækninger ifølge målinger og analyser, men det er strækninger, hvor borgerne er utrygge, fordi der bliver kørt stærkt. Borgerne har virkelig taget denne mulighed til sig og bruger den i stor stil, og vi tager borgernes utryghed meget seriøst. Det betyder, at hver tredje indsats med fotovognene sker på baggrund af henvendelser fra borgere, forklarer Gert Bisgaard.
Evaluering af indsatsen
Rigsrevisionens undersøgelse har identificeret flere områder, hvor politikredsene kan forbedre deres brug af fotovogne, men Syd- og Sønderjyllands Politi ser positivt på muligheden for at justere deres indsats yderligere.
– Vi tager naturligvis undersøgelsens resultater med ind i vores arbejde, og vi vil dykke ned i undersøgelsens resultater og se, hvor vi kan justere vores indsats, så vi sikrer, at vi bruger fotovognene på de mest belastede strækninger på de rigtige tidspunkter. Vi er kun interesserede i at gøre vores indsats så effektiv som muligt, da målet jo er at forebygge ulykker, nedsætte hastigheden de steder, hvor der køres for stærkt, og skabe tryghed hos borgerne, siger han.
Syd- og Sønderjyllands Politi råder i dag over ni fotovogne, som kører faste patruljer for at sikre, at fartkontrollerne er til stede der, hvor behovet er størst.