Fredericia Musicalteaters 2025-udgave leveres af et dreamteam på den lille smukke intime julescene i Lille Sal på Fredericia Musicalteater. Via et gennemtænkt og genialt sammenhængende program bliver alle kroge i publikums følelsesregister aktiveret.
Der appelleres til intellektet og alle sanser. Ja, med skønsang af ypperste kvalitet, musikalitet og indlevelse vil man på mirakuløs vis også smage og lugte julen. Man får noget i nuet og med hjem til eftertanke. Fredericia Musicalteater burde modtage en klækkelig donation fra Novo Nordisk Fonden, for her finder man den ultimative kur mod hardcore mavesur julefornægtelse.

Juleminder
Julekalenderen åbnes og ud springer 24 stykker varieret musikalsk julekonfekt. ”Life is like a box of chocolates. You never know what you´re gonna get.” Det overordnede tema er juleminder, som i løbet af året er indsamlet blandt publikum. Med disse input kædes forestillingen magisk sammen til en helstøbt oplevelse. Hvad føler og tænker mennesker i denne højtid.
Ja, hvad kommer man igennem i løbet af livet. Dage med svigt, savn, sorg, vrede, ufred og ensomhed. Men også fællesskab, fred, forventning, glæde, morskab, tro, håb og kærlighed.
The dreamteam
Der var lagt op til noget stort, da holdet til ”Jul på Teatret 2025” blev præsenteret. Men som i sportens verden kan selv stjernehold skuffe. Men her vises individuel og holdmæssig kvalitet. Med afstemt rollefordeling og en god forberedt taktik spiller det bare!
Hvad vil man sige, hvis man som cheftræner trykker på knappen til en timeout? Ja, bliv ved! I synger spiller og leverer uden sammenligning.

Vokalpolitiet kan muligvis finde få feinschmecker fejl-pitch, når to fremragende sangere i Maria Carrie højderne duellere/chaser, men sådan er liveperformance. Nærværende, sårbar og upoleret levende musik! Kom selv og oplev det!
Man kan sagtens komme og blive underholdt – men også tage med sig, at her ligger der holdning under! Alle fire personligheder synger så underfuldt rent både i top og bund. Enkeltvis lækkert, men man frydes især, når alle erobrer scenen med flerstemmig sang. Artikulationen er så perfekt, at enhver fatsvag og halvdøv får alle ord med.
De fire stjerner skinner i mørket. Ja – ”englene synger højt i kor”!

Medvirkende
Maria Skuladottir:
Maria udfylder rollen som den sikre trygge stemme, der med en tindrende klar røst, som en stjerne i en frostklar vinternat, lyrisk fortolker enhver sang, så man virkelig også lytter og opfatter teksten. Flere sange får tilført nye dimensioner og efterlader en stjerneregn af tanker hos den enkelte.
Mads Æbeløe Nielsen:
Den enestående musikalske og tekstmæssige unike musicalkreatør beviser sin alsidighed. Krænger sjælen ud af sin musikalske slanke statur (det må man vel godt sige om en mand?) i de mere vilde og soulede og rytmiske sange, så man rystes og imponeres!
Cecilie Thiim:
Gud, hvor jeg dog elsker denne dejlige gakkede kvinde på en scene! Selv om hun hovedsagelig har rollen som den morsomme, falder hun ikke i ”Dirch Passer-fælden”. Hun bliver taget alvorlig, når det ér seriøst og alvorligt! Alle klapper jo nok heftigst efter sjove vilde numre, så derfor fik Cecilie i My simple Christmas wish fortjent det største bifald efter optrinet, hvor hun aggressivt stolpede rundt i et storladent Disney-skrud.
Med ordene ”Jeg vil være rig, berømt og magtfuld” kunne jeg ikke undgå at skæve lidt til de talrige byrødder, der på premiereaften sad i salen.
Lars Mølsted:
Indtager i nogle numre rollen som den sårbare bløde mand. Hvor er han dog nær med sin vokal og indlevende emotionelle mimik og tolker det følsomme og umiddelbart stillestående tomrum med pause og ro til eftertænksomhed.
Brillerer især i Joni Mitchells ”River”. En sang med en smertefuld rørende bagvedliggende virkelighed.

Tårer hos den grådlabile
Kunst har kun en vision, hvis den berører beskueren eller lytteren. Jeg blev berørt flere gange. Måtte også knibe en tåre, fordi udførelsen var så fyldt med kvalitet og professionalisme. Tanker i hovedet poppede op. F.eks. med minder om dem, der ikke er her mere eller påmindelse om krigen i Ukraine.
Humor – rent grineren
Modsat er her også meget skæg og ballede. Som nævnt i My simple Christmas wish, i Gnags’ julesang og ikke mindst i et forrygende medley med sange fra De Nattergales The Julekalender.
Salmer og fællessang
Man kan frygte, når en salme er på programmet. Bliver det en plat afliring? I Jul på Teatret får alle sange og salmer mening og betydning. Selv Et barn er født i Betlehem, som længe har hængt mig ud af halsen, har jeg efter denne aften taget til mig igen. Det skyldes fremførelsen, hvor indlevende sang og det musikalske velarrangerede akkompagnement løfter det hele. Så det blev en nærværende og intim oplevelse, da performerne kom tæt på publikum, og vi alle blev medvirkende i en fælles sang!
Kapelmester: Thomas Møller, som vel skal akkrediteres for skønne rytmiske arrangementer krydret med spændende modulationer. (På premieredagen jonglerede Teaterdirektør Thomas Bay grundet sygdom på tangenterne, og han kan i fremtiden også besmykke sig med kælenavnet ”Vikaren fra himmelen”!)
Bas: Søren Østergaard Pedersen . Det er nu dejligt med en velspillende gulvbas frem for en elbas. Den giver sangere mere fylde og intimt nærvær.
Trommer: Frederik Larsen. Velafstemt slagtøj – her bliver der ofte anvendt de mere afdæmpede whiskers? Så afdæmpet at jeg først fik øje på Frederik til slut.
Lysdesigner Martin Jensen, lyddesigner Peter Løvenhardt, Susanne Morthorst Staal (kostumer), scenograf Jonas Vestergaard og ikke mindst instruktør Liv Stevns kan jeg kun applaudere for sammen med alle medvirkende at levere en visuel og lydmæssig oplevelse.
Nu må der da snart være en tv-kanal, der i juledagene viser Jul på Teatret, for det findes ikke bedre!
GUD, hvor en himmelsk aften. NU glæder jeg mig da virkelig til jul! Spilleperiode: 27.11.2025 – 14.12.2025





