3.7 C
Copenhagen
lørdag 28. december 2024

Sporarbejde bliver til insektkorridorer langs banen

0

Banedanmark vil nu forvandle sporarbejdet mellem Fredericia og Padborg til et projekt for naturpleje. Foruden fornyelse af skinner og sporstrækninger har Banedanmarks maskiner fået til opgave at etablere nye levesteder for insekter og plantearter langs jernbanen.

Ved hjælp af skinnekørende gravemaskiner laver Banedanmark cirka 40 såkaldte jordskrab langs jernbanen. Hver 100 meter bliver der fjernet et øverste jordlag, som skaber lysåbne områder ideelle for insekter og nøjsomme planter. Formålet er at tiltrække sjældne biarter som gravebier og buksebier, som er afgørende for biodiversiteten, men i dag mangler gode levevilkår i Danmark.

Ministerstøtte til biodiversitetsprojektet

Transportminister Thomas Danielsen støtter projektet og ser frem til, at biodiversiteten fremover tænkes ind i Banedanmarks anlægs- og renoveringsarbejde.

– Banedanmark råder over store arealer, og det er min ambition, at hver gang der bliver bygget nyt eller renoveret, så skal der tænkes biodiversitet ind, udtaler Danielsen.

Han peger på, at de mange hektar langs jernbanen kan spille en vigtig rolle i at skabe en rigere dansk natur.

– Ved at indrette områderne langs banen med fokus på at skabe levesteder for planter og insekter kan de flere tusinde hektar jord langs jernbanen være med til at sikre en rig dansk natur.

Spændende eksperiment med insektkorridorer

Det er første gang, Banedanmark gennemfører et projekt af denne type, og forsøget vil blive fulgt nøje af biodiversitetseksperter.

Anna Bonnichsen, assisterende TSA for biodiversitet hos Banedanmark og ansvarlig for projektet ‘Insektkorridoren’, ser projektet som en milepæl.

– Jeg står og tripper lidt. Det er et nervepirrende forsøg, fordi vi reelt ikke ved, hvordan det udarter sig på den anden side, fortæller Bonnichsen.

Hun tilføjer, at forhåbningen er, at der til foråret vil være summende bier og et væld af liv langs jernbanen, hvis jordskrabene skaber den ønskede effekt.

– Det kunne være rigtig fedt, hvis vi til foråret kan se et væld af liv med summende blåhatjordbier, blågufle og andre gode arter, der skaber mere variation i vores banenatur. For så betyder det, at vores arbejde med at lave en insektkorridor har virket, og vi kan rulle lignende tiltag ud i andre af vores baneprojekter.

Et jordskrab er en enkel metode, hvor man fjerner 15 centimeter af jordens øverste lag for at skabe lysåbne flader uden græs og dominerende planter. Det åbner for råjorden, hvilket tiltrækker insektarter, der bygger rede i jorden, som jordbier og jordhvepse. De kan til gengæld tiltrække andre arter som fugle og firben, der lever af insekterne og dermed skaber en rigere natur.

Hvis projektet mellem Fredericia og Padborg viser sig at være en succes, kan lignende initiativer blive udrullet langs flere af Banedanmarks jernbanestrækninger.

Europa må stå sammen mod usikre varer

0

Niels Flemming Hansen, medlem af Europa-Parlamentet for Det Konservative Folkeparti, har længe udtrykt bekymring over varer, der strømmer ind fra kinesiske platforme som Temu og Shein, og nu ser det ud til, at EU vil handle. Det fortæller han i et interview med Sydavisen.

I et opslag på de sociale medier, Facebook og LinkedIn, glæder han sig over EU-Kommissionens beslutning om at sætte fokus på produktsikkerheden hos Temu. Hansen ser det som et vigtigt skridt for både forbrugerne og de små og mellemstore europæiske virksomheder, som længe har kæmpet med unfair konkurrence fra udenlandske platforme.

Baggrunden for opfordringen

– Jeg holdt en tale i parlamentet i sidste uge om netop dette emne, forklarer Niels Flemming Hansen og udduber:

– Det handler om, at vi i Europa alt for længe har set passivt til, mens der kommer pakker ind over grænserne fra Kina – herunder fra Temu og Shein. Der skal findes en balance i, hvordan vi håndterer dette. At forbyde alle produkter fra Kina er nok ikke realistisk, men vi skal sikre, at de mindst opfylder vores EU-standarder.

Og en undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk understøtter da også hans bekymring. Her viste det sig, at 30 ud af 38 testede Temu-produkter ikke levede op til EU’s regler. Hansen påpeger, at produkter som børnelegetøj og de alkoholtestere, han for nylig hørte om, som folk har købt fra platformen til 70 kroner, kan udgøre en potentiel risiko, hvis de ikke lever op til de krav, der ellers gælder for produkter produceret i EU.

– Vi kan ikke give vores børn legetøj med ftalater fra en bidering købt på Temu, bemærker han.

Digitalt produktpas som mulig løsning

En konkret løsning, som EU-politikeren fremhæver, er indførelsen af et digitalt produktpas (DPP).

– Med et digitalt produktpas kan vi oplyse forbrugerne om produktets indhold og sikre, at varer, der opfylder EU’s produktkrav, lovligt kan importeres, forklarer han.

Et digitalt produktpas vil gøre det muligt for europæiske forbrugere at få indsigt i produktsikkerheden, og ifølge Niels Flemming Hansen bør produkter uden dette pas kunne begrænses.

Konkurrencevilkår for europæiske virksomheder

En anden udfordring, som Hansen peger på, er de unfair konkurrencevilkår, der skabes for europæiske små og mellemstore virksomheder (SMV’er).

– Hvis en virksomhed i Fredericia producerer en almindelig hvid t-shirt, der opfylder alle regler, kan den måske koste 39 eller 49 kroner. Samtidig kan man købe en lignende t-shirt fra Temu til 6-8 kroner. Forskellen kan være, at den billige t-shirt indeholder farlige kemikalier, som vi ikke tillader i Europa. Det er ikke fair konkurrence, påpeger Hansen.

Han understreger dog, at den fair konkurrence er meget velkommen, så længe standarderne også er ensartede.

– Hvis produkterne overholder de samme regler og ikke er statsstøttede af Kina, er det fint med sund konkurrence. Men det skal ske på lige vilkår, udtaler han.

Vigtigheden af oplysning til forbrugerne

For Niels Flemming Hansen er forbrugernes sikkerhed det altafgørende, og det er netop også derfor, han kommer med opråbet. Derfor opfordrer han også forbrugerne til at være opmærksomme på de potentielle risici, når de køber billige produkter online.

– Forældre, der overvejer at købe en billig bidering, bør være klar over risikoen. Hvis der er tvivl, er det bedre at købe i en dansk eller europæisk butik, hvor produktet lever op til EU-standarder. Forbrugernes sikkerhed bør altid være i fokus, siger han.

Med EU-Kommissionens nye fokus på Temu håber han, at Europa vil tage de nødvendige skridt for at beskytte både forbrugerne og de europæiske virksomheder.

– Dette er en test af EU’s evne til at håndtere udfordringerne i en globaliseret verden. Vi skal vise, at vi kan beskytte vores forbrugere og samtidig sikre fair konkurrence i det indre marked, siger Niels Flemming Hansen blandt andet afslutningsvis i en tale i Europa-Parlamentet.

Høje elpriser i vente

0

Tirsdagens elpriser kan mærkes i pengepungen, særligt hvis du har planer om at oplade elbilen eller tænde vaskemaskinen i eftermiddag.

Ifølge Energi Fyn rammer elprisen et usædvanligt højt niveau mellem klokken 16 og 20, og den topper mellem klokken 17 og 18, hvor prisen forventes at nå 4,41 kr. per kWh – både øst og vest for Storebælt. Det overskyede og vindstille vejr i kombination med øget efterspørgsel i vintermånederne trækker prisen i vejret.

Dagens vejr trækker elprisen op

– En stor del af vores strøm kommer fra solceller og vindmøller, så når dagen er vindstille og overskyet, påvirker det elprisen, forklarer Finn Andersen, kommerciel direktør hos Energi Fyn i en pressemeddelse.

– Samtidig har vi et højere forbrug om vinteren, hvilket også driver prisen op.

Tyskland oplever også lav energiproduktion i dag, og med den stærke forbindelse mellem markederne kan deres lave energiproduktion forstærke prisen herhjemme.

Svingende elpriser kræver opmærksomhed

Elprisen afhænger af udbud og efterspørgsel og fastlægges på elbørsen, hvor nordiske producenter som kraftværker og vindmøller udbyder energi. Det gør markedet til et af de mest foranderlige i verden, med store prisudsving på daglig og endda timebasis, bemærker Energi Fyn.

– Det er en god idé at følge med i elprisen løbende. Hos os kan man i appen se sin timepris et døgn frem, siger Finn Andersen.

I Energi Fyns app kan kunder nemlig få overblik over prisen inklusive afgifter og tillæg eller vælge visningen uden elafgiften, hvis de f.eks. har elvarme og får afgiftsrefusion.

Energi Fyn opfordrer særligt elbilsejere til at undgå spidsbelastningen i eftermiddag. Med ladeappen Monta kan man opsætte en ladeplan, så bilen automatisk oplades, når prisen er lav.

– Appen overvåger priserne og sørger for, at opladningen sker på det mest økonomiske tidspunkt, fortæller Andersen.

Et langsigtet løft til dansk logistik

0

I Fredericia investerer ADP A/S, i samarbejde med PFA Pension, nu massivt i at udvikle Taulov Dry Port og sikre fremtidens logistikinfrastruktur i Danmark. Udvidelsen indebærer op mod 200.000 kvadratmeter nye lager- og logistikfaciliteter, kommer til at strække sig over de kommende år. CEO Rune D. Rasmussen fortæller i dette eksklusive interview, at dette er en videreudvikling af et koncept, der allerede har vist sin succes.

Den store udvidelse af Taulov Dry Port ikke blot handler om en massiv kapitalindsprøjtning, men om at bygge videre på et allerede velfungerende koncept med stor vækstpotentiale i Trekantområdet.

– For det første tror jeg, det er vigtigt at understrege, at det, vi gør her, ikke nødvendigvis indebærer en beslutning om at bruge rigtig mange penge på at bygge 200.000 kvadratmeter. Det her er en videreudvikling af et velafprøvet og succesfuldt koncept, fordi Fredericia-Taulov ligger strategisk godt med Fredericia Havn, jernbaneterminaler, motorvej og lufthavn lige i nærheden, forklarer Rasmussen. Projektet, som sker i tæt samarbejde med PFA Pension, er langsigtet og kræver grundig planlægning.

– At vi nu melder ud, at vi kan frigive nogle arealer og videreudvikle på dem, er det, vi gør her, siger han og forventer, at byggeriet starter tidligst i 2026.

Et unikt knudepunkt for nationale og internationale aktører

Ifølge Rasmussen adskiller Taulov Dry Port sig fra andre logistikcentre i Danmark og Europa ved sin strategiske placering.

– Vores vigtigste konkurrenceparameter er vores beliggenhed i hjertet af Danmark. Det er et konkurrenceparameter, der holder, uanset om tiderne er gode eller dårlige, og om renten er høj eller lav, understreger han.

– Når man så lægger Fredericia Havn til, med kapacitet til alt fra agribulk til containere og færgeaktiviteter, kombineret med to jernbaneterminaler og kort afstand til Billund Lufthavn, så har vi opskriften på noget unikt i dansk kontekst, fortsætter han.

Hertugens Kvarter, som det nye udvidelsesområde kaldes, vil tilbyde faciliteter og infrastruktur til både danske og internationale virksomheder, der ønsker fleksible, bæredygtige løsninger. Rasmussen påpeger, at kravene fra kunderne er vokset markant de seneste år.

– Det er ikke længere nok bare at have en kvalitetsbygning med de rigtige dimensioner. Bygningen skal være et sted, hvor medarbejderne trives, og der skal være faciliteter til opladning af elcykler, biler og lastbiler, samt en høj certificering af bygningerne, forklarer han og understreger, at det bæredygtige og den grønne omstilling spiller en stor rolle i udvidelsen.

Med den nye udvidelse forventes yderligere omkring 600 fuldtidsstillinger at blive skabt i området.

– Jeg tror, det vil være folk til lagerarbejde, både om dagen og om aftenen. Der vil også være brug for speditører, logistikere, kontoransatte samt chauffører til både lastbiler og trucks, siger Rasmussen.

Samarbejdet med PFA Pension og ADP’s fremtidige rolle

Samarbejdet med PFA Pension har været en stor gevinst for ADP’s udvikling, fremhæver Rasmussen.

– For ADP har det været en gamechanger at få PFA med som investor. PFA har ikke blot bidraget med kapital, men også med en høj grad af professionalisme. Det er et kvalitetsstempel, at PFA fortsat vil være med på rejsen efter at have lært os at kende i første fase, siger Rasmussen.

Når det kommer til ADP’s fremtidige rolle i branchen, ser Rasmussen ambitiøst på mulighederne.

– ADP er gået fra at være en lokal, regional aktør til at spille en national rolle, især inden for havnebranchen og logistik. Vi skal fortsat tage ansvar for at sætte Danmark på verdenskortet ved at tiltrække virksomheder hertil. Globalt vil ADP muligvis på sigt spille en større rolle, men lige nu arbejder de hen imod at blive en ledende aktør i Norden, slutter han.

Læs også

Boligejere rammes af rentehop

0

Til januar 2025 står omkring 12.500 boligejere med F3- og F5-lån i Totalkredit overfor en rentestigning, især for F5-lånere, der går fra en rente på -0,2 procent til en forventet 2,4 procent. Umiddelbart kan stigningen virke overvældende, men ifølge økonom Daisy Nielsen fra Spar Nord ser det værre ud på papiret end i virkeligheden.

De kolde fakta viser naturligvis en væsentlig renteforøgelse, men der er flere nuancer, forklarer Daisy Nielsen.

Situationen så faktisk langt værre ud for et år siden, da F5-renten toppede på 3,75 procent. Derudover er inflationen en helt anden faktor nu end i 2020.

Inflationen mildner rentechokket

Da F5-lånerne sidst fik ny rente i januar 2020, var verdensøkonomien en helt anden: pandemien havde endnu ikke ramt, Rusland var ikke gået i krig med Ukraine, og inflationen lå på et lavt niveau, hvor boligejere kunne forvente en årlig inflation på blot 0,4 procent. I dag har verdens centralbanker skruet op for renten i et forsøg på at dæmme op for den høje inflation. Ifølge Nationalbanken forventes inflationen i 2025 at lande på 2,1 procent, hvilket betyder, at realrenten – den rente boligejere betaler, når man korrigerer for inflation – ikke er så voldsom som den nominelle stigning antyder.

– I januar 2020 var realrenten 0,11 procent, mens den i 2025 forventes at være 0,36 procent, altså en forskel på 0,25 procentpoint. Det er markant mindre end de 2,6 procentpoint, der udgør forskellen i den nominelle rente, uddyber Daisy Nielsen.

F5-renten er stadig fordelagtig sammenlignet med F3

For dem, der overvejer alternativer til F5-lånet, bemærker Daisy Nielsen, at det nuværende renteniveau gør F5-lånet mere fordelagtigt sammenlignet med F3-lånet.

– I øjeblikket er F5-lånet billigere end F3-lånet, blandt andet på grund af forskelle i bidragssatser. F3-lånet koster nemlig 0,23 procentpoint mere, og det gør F5-lånet til det bedste valg lige nu, forklarer Daisy Nielsen.

Siden januar 2020 har renterne gennemgået en markant ændring, og Spar Nord understreger, at de ekstremt lave renter, som mange boligejere tidligere har nydt godt af, sandsynligvis ikke vender tilbage foreløbigt.

En legende har sat sidste punktum

0

Johnny Madsen, den ikoniske musiker, sangskriver og kunstmaler, er død i en alder af 73 år. Madsens søn, Rasmus Madsen, bekræfter dødsfaldet i et opslag på Facebook og oplyser, at hans far døde fredeligt i sit hjem på Fanø den 4. november 2024 efter længere tids sygdom.

Fra Thyborøn til Fanø – en bemærkelsesværdig karriere

Johnny Madsen blev født den 31. marts 1951 i Thyborøn, og han begyndte sin musikalske karriere i lokale orkestre omkring Nr. Nissum Seminarium. I midten af 1970’erne blev han en del af folkemusikgruppen Rumlekvadrillen, og senere, med bluegrassorkestret La Porta Band, begyndte han for alvor at udforske sit musikalske potentiale. Det var her, han fandt modet til at gå solo, hvilket resulterede i debutalbummet De tørre er de best… men våde er de flest i 1982. Madsens blues-baserede rock og hans surrealistiske danske tekster blev hurtigt en del af dansk musikkultur, og han opnåede status som en af landets mest unikke kunstnere.

En markant musiker og kunstner

Med sit faste band, bestående af Knud Møller, Henrik From og Niels “Nello” Mogensen, leverede Johnny Madsen uforglemmelige koncerter, som fans fulgte trofast over hele landet. Hans musikkarriere var dog kun én del af Madsens kreative univers – han var også en anerkendt billedkunstner, kendt for sin ekspressive stil inspireret af kunstnere som Vincent van Gogh og Jens Søndergaard. Hans værker har prydet udstillinger over hele landet, og i mange år har han drevet Madsens Galleri på Fanø.

En del af Dalton og Hobo Ekspressen

Udover sin solokarriere var Madsen medlem af gruppen Hobo Ekspressen, sammen med blandt andre Peter Belli og Billy Cross, som fik et hit i 1989 med sangen “En at bli’ som”. Han var også en del af trioen Dalton med Allan Olsen og Lars Lilholt, og gruppen udgav flere populære albums. Dalton blev kendt for sine udsolgte koncerter og samspillet mellem de tre markante musikpersonligheder.

En kulturarv og et eftermæle

Johnny Madsen efterlader et betydeligt aftryk på dansk kultur. Som en af de få nulevende danskere fik han sin egen vej, Johnny Madsens Vej, opkaldt efter sig i sin barndomsby, Thyborøn. Hans liv og virke blev portrætteret i bogen Særling fra verdens ende, som blev opdateret og genudgivet flere gange. Madsen var kendt for sin skarpe tunge og markante holdninger – en selverklæret liberalist, der værnede om den personlige frihed.

Med Johnny Madsens død har Danmark mistet en kunstner, hvis ord og værker har haft en gennemgribende indflydelse på den danske musikhistorie og kunstscene.

Alex Vanopslagh og Jakob Nørgaard kommenterer Europa League-kamp

0

Når kampen mellem FC Midtjylland og Fotbal Club FCSB spilles den 7. november, vil de to FCM-fans, Alex Vanopslagh og Jakob Nørgaard, kommentere kampen på Disney+. Supporter Streamet begynder kl. 18.40, og så snart kampen er færdig, vil det være muligt at gense Supporter Streamet i 48 timer.

Udover Supporter Streamet kan abonnenter på Disney+ også se kampen på det primære stream med kommentatorerne Jonas Schwartz og Flemming Povlsen.

Det bliver de to passionerede FCM-fans Alex Vanopslagh og Jakob Nørgaard, der sidder bag mikrofonerne til torsdagens kamp i UEFA Europa League. Kommentator-debutant Alex Vanopslagh og Jakob Nørgaard deler kærligheden til FC Midtjylland, og det vil man kunne mærke, hvis man vælger at overvære kampen i selskab med duoen på Disney+.

Alex Vanopslagh

Alex Vanopslagh har været die-hard FC Midtjylland-fan lige så længe, han kan huske. På torsdag kan han så skrive fodboldkommentator på CV’et, når han i samarbejde med Jakob Nørgaard skal kommentere FC Midtjyllands udekamp mod rumænske FSBC. Og for Alex er muligheden for at kommentere hans eget hold – og så endda på den europæiske scene – lidt af en drengedrøm at få opfyldt. Alex Vanopslagh er desuden kendt for sit formandskab for Liberal Alliance.

Jakob Nørgaard

Som lokal Ikast-dreng har Jakob Nørgaard været fan af FC Midtjylland siden begyndelsen af 1999. Jakob er journalist og har tidligere arbejdet som blandt andet presse- og kommunikationsansvarlig i FC Midtjylland, hvor han var tilknyttet fra 2016 til 2018. Da han stoppede i klubben, genoptog han sit abonnement på et sæsonkort på tribunen i Herning, og har siden da været fast inventar på tribunen. Jakob er en fast bestanddel af FCM fan-podcasten Sort Snak; både som vært og panelist, og han har dermed utallige timers erfaring med at tale om og ‘nørde’ i FC Midtjylland.

Disney+, som har de eksklusive rettigheder til UEFA Europa League og UEFA Conference League i Danmark fra denne sæson og indtil 2027, har lanceret Supporter Streamet, som giver fans mulighed for at kommentere deres holds kampe. Disney+ er stolte over at give en stemme til de fans, der støtter deres hold, og samtidig give Disney+-seerne en ny og anderledes måde at følge med i kampene.

UEFA Europa League og UEFA Conference League-kampene kan streames eksklusivt på Disney+ i Danmark for 49 kr./måned, inklusiv alt øvrigt indhold på Disney+.

Flere elcykler på vejen – og flere uheld

0

Importen af elcykler til Danmark er steget betydeligt over det seneste årti. Danmarks Statistik rapporterer, at hele 114.200 elcykler trillede ind over grænsen i 2023 – en syvdobling i forhold til 2013, hvor antallet blot var 15.900.

Populariteten af elcykler har taget fart, og selvom importen faldt en smule i forhold til rekordåret 2022, fortsætter trenden med mere end 100.000 importerede elcykler årligt siden 2021.

Afdelingsleder Pia Nielsen fra Danmarks Statistik forklarer denne udvikling: 

– Der er gang i importen af elcykler, som dog er faldet lidt siden 2022, hvilket er det hidtidige rekordår. Men det er også en vare, der er steget markant i popularitet på få år, hvis man måler på importen.

Langt de fleste elcykler importeres fra lande som Bulgarien, Tyskland, Taiwan og Nederlandene, og den samlede værdi af importen lå i 2023 lige under 800 millioner kroner. Samtidig viser statistikken, at danske familier også er begyndt at tage elcyklen til sig, idet 14 procent af husstandene nu har en elcykel.

Dansk produktion af elcykler er vokset – men stadig beskeden

Selvom langt de fleste elcykler er importvarer, er der også gang i produktionen herhjemme. I 2023 fremstillede danske virksomheder 6.500 elcykler, en betydelig stigning fra 360 i 2013. Produktionen toppede i 2022 med 10.500 producerede elcykler, men har siden da været faldende. Sammenlignet med produktionen af almindelige cykler i Danmark, som blot var på 2.400 sidste år, er elcykler således den primære type cykel produceret i landet.

Flere uheld involverer elcykler

Med den stigende tilstedeværelse af elcykler på vejene er der også kommet flere uheld med denne type cykel. Danmarks Statistik oplyser, at politiet i 2023 registrerede 166 tilskadekomne i forbindelse med elcykel-uheld, heraf 11 dræbte. For blot ti år siden var antallet af skader på elcykler væsentligt lavere med kun 18 registrerede tilskadekomne.

Chefanalytiker Jørn Korsbø Petersen fra Danmarks Statistik forklarer: 

– I 2013 udgjorde tilskadekomne på elcykler 2 procent af de tilskadekomne ved alle cykeluheld, mens de i 2023 udgjorde 20 procent.

Antallet af uheld er især registreret hos hospitalernes akutmodtagelser, hvor 657 elcykel-uheld blev registreret i 2022, en stigning på 157 procent siden 2018.

En stor del af uheldene, hvor elcyklister kommer til skade, bliver ikke rapporteret til politiet. I stedet bliver disse registreret på hospitalernes akutmodtagelser. Danmarks Statistik påpeger, at uheld, der udelukkende er registreret på hospitalerne, steg markant fra 2018 til 2022. Det står i kontrast til uheld med almindelige cykler, som har haft et stabilt niveau på omkring 15.000-16.000 skader årligt.

Folkeskolebibliotekerne udlånte 12,1 millioner bøger

0

I 2023 lånte folkeskolebibliotekerne i Danmark 12,1 millioner fysiske bøger ud, svarende til et gennemsnit på 24 bøger Per elev.

Det viser nye tal fra Danmarks Statistik (DST), der forsøger, at vise, at bøger fortsat spiller en stor rolle i elevernes hverdag.

Det er især i de vestlige kommuner, hvor udlånet per elev er markant højere end i resten af landet.

I kommunerne Ringkøbing-Skjern og Kolding topper udlånsstatistikken med hele 44 bøger pr. elev. Dette peger ifølge Danmark Statistik på en geografisk forskel, hvor elever i det vestlige Danmark generelt låner flere bøger end deres jævnaldrende i den østlige del af landet.

Talene viser samtidig, at fysiske bøger udgør en overvældende del af udlånet fra folkeskolebibliotekerne. Ud af de samlede 12,3 millioner udlån i 2023 udgjorde bøgerne hele 98,5 procent, mens andre materialetyper som lydbøger, levende billeder og multimediematerialer hver især stod for under 1 procent af udlånene. Bøgerne dominerer også den samlede materialesamling, hvor de udgør 97,4 procent af bestanden.

Statistikken er en udvidelse af den eksisterende folkebiblioteksstatistik og skal give indblik i udlån, materialesamling og brug af landets folkeskolebiblioteker.

Danmarks Statistik understreger, at fem kommuner har såkaldte fællesbiblioteker, hvor folkebibliotekerne og folkeskolebibliotekerne har fælles drift og materialesamling. For disse biblioteker er udlånene beregnede efter specifikke andele og dermed ikke direkte sammenlignelige med øvrige biblioteker.

Ingen anholdelser trods festlig J-dag i Sydøstjylland

0

På trods af julebryggens ankomst i går og den traditionelle J-dag-fejring, var der ingen anholdelser i hele Sydøstjyllands Politikreds.

Det oplyser vagtchef Torben Møller fra Sydøstjyllands Politi, som fortæller, at selvom mange mennesker var ude for at fejre dagen, og politiet mødte flere spirituspåvirkede personer samt håndterede musik til ulempe, forløb natten uden større hændelser.

– Der har været en del mennesker i byen og en del, der var påvirket, men intet, som førte til anholdelser, udtaler Torben Møller.

Politiet måtte håndtere enkelte klager om musik, der generede beboere i området, men episoderne blev løst uden behov for videre indgriben.

J-dag markerer typisk starten på julesæsonen i Danmark og er kendt for at tiltrække mange til de lokale barer og pubber, når juleøllene rammer hanerne. Politiet har ofte ekstra mandskab på gaden under denne begivenhed, men i år har Sydøstjyllands Politikreds haft en rolig nat uden behov for anholdelser.